Afgelopen zaterdag 16 maart organiseerde Sportstichting Dol Fijn het Fries Kampioenschap G-Bowlen. Rond half 10 stroomden de 110 deelnemers, met een verstandelijke beperking, en hun begeleiders binnen bij het Bowling & Partycentrum Drachten. Het was dus echt een volle bak in het bowlingcentrum. De deelnemers van Dol Fijn ontvingen voor dit toernooi nieuwe club-polo’s, deze werden gesponsord door Werkfactor en Special Sporters Fonds Fryslan.

De deelnemers werden ingedeeld in 5 verschillende poules. Bij de laagste poule werden de “hekjes” omhoog gezet en werd er soms ook gebruik gemaakt van de zogenaamde “olifant”, dit is een hulpmiddel waarop de deelnemer zijn bal kan leggen en de bal zo de baan op kan laten rollen. Hierdoor kon iedereen, met soms wat hulp van begeleiding, toch aan het bowlingtoernooi deelnemen.

Om 10 uur kon het toernooi gestart worden. De deelnemers hadden een uur de tijd om hun game te voltooien. Er werden in totaal 3 rondes van een uur gebowld, zodat iedereen genoeg tijd had om zijn game af te maken. Bij de een ging het wat beter dan bij de ander. Er gingen ballen in de goot, maar er werden ook veel strikes en spares gegooid. Dit laatste gebeurde vaak onder groot gejuich van de mede- en tegenstanders. Iedereen deed echter zijn uiterste best en genoot volop tijdens dit toernooi. Er werd dit toernooi een recordscore gegooid van maar liefst 188 punten.

De 3 beste deelnemers van iedere poule gingen met een beker naar huis en alle deelnemers ontvingen een mooie oorkonde met hun score erop. De wisselbeker voor de beste club werd ook dit jaar weer gewonnen door Dol Fijn. Dit toernooi werd financieel mogelijk gemaakt door Fonds Gehandicaptensport en Special Sporters Fonds Fryslan.

DSC 1077 28