Leon Brinksma uit Sneek heeft inmiddels 3 keer deelgenomen aan de Special Olympics in de categorie wielrennen. Leon heeft een licht verstandelijke beperking. Omdat hij daarnaast ook nog visueeel beperkt is, wat betekent dat hij heel slecht ziet, kan hij niet alleen fietsen maar fietst hij samen met een piloot op een racetandem.Hij is pas in het najaar van 2013 in aanraking gekomen met het tandem wielrennen en doet het heel goed. Op de Special Olympics heeft hij al 8 gouden medailles gewonnen en ook is hij Nederlands Kampioen op de weg en bij het tijdrijden.
In Friesland is hij tot nu toe de enige wielrenner met een verstandelijke beperking die meedoet aan wedstrijden. Hij zou graag willen dat er meer soortgenoten zijn die ook willen gaan wielrennen, zodat er ook in Friesland voor hen wielerwedstrijden kunnen worden georganiseerd. Leon is zelf lid van wielervereniging “De Friesche Leeuw”in Leeuwarden.
Ben je al een beetje geinteresseerd kijk dan snel op de website van Leon www.Frysketandem.nl, lees de krantenartikelen, kijk en luister naar de intervieuws en zie hoe leuk wielrennen misschien ook voor jou kan zijn. En dan nog wat: fietsen is niet alleen voor jongens, meisjes doen het in deze sport ook heel erg goed.
Wil jij, of je ouders, verzorgers meer weten dan kunnen zij contact opnemen met de vader van Leon, Harry Brinksma 06-55882297, via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via het contactformulier op de website.
Als er voldoende belangstelling is willen wij proberen in bijvoorbeeld een clinic je kennis te laten maken met wielrennen.
Met sportieve groet,
Leon Brinksma (De Flits van Snits)
Harry Brinksma